Populära inlägg

måndag 11 januari 2010

11 januarie

jaha måndag och 1 dagen på en ny vecka med massor av spring och andnings träning både i och utan för vatten .
I dag fick vi gå upp för alla trappor till 3 dje våning . Vi skulle lära oss en ny tecknick hur man ska andas när man går upp det var faktiskt bra att lära sig man tar ett djup andetag sedan tar man 4 steg samtidigt som man blåser ut sakta luften och stanar när man har tagit 4 steg vilar en liten stund sedan ta ett djupt ande tag och gå 4 steg i gen medans man andas ut sakta det var faktiskt ganska så lätt. värre är ju nerför " nu tror ni säkert att denna kärring har fått fnatt men ja jag är upp och ner vänd men jag är livred att gå nerför då jag ramlat så många gånger just neråt" där av rädslan för att gå ner för trappor själv.
Men jag fick reda på något något kuligt i dag, Jag hadde gått värkligen framåt och är en av de som värkligen kämpar på utan att klaga vi är ju 6 st i denna grupp det är väll jag och 2 killar äller ja rättar sagt 2 äldre härrar som kämpar vi har blivit en grupp på något konstigt sätt hehe.
Men dom tycker att vi funkar så bra i hop så dom vill alltid sätta i hop oss på något sätt så har vi en tyst tävling mellan oss "Observera inte på alvar men den som vinner som i dag då får den ett glas vatten av oss andra tja lite fattigt eller konstigt men det är kul på samma gång. Vi blir ju som ett tim som samarbetar vi kollar upp varandra om vi ex har glömt något som ex näs kläman när vi ska sitta och andas då är det väldigt lätt att glöma just näs klämman " varför undrar ni kankse tror att det har med det att göra att deras näs klämmor värkligen klämmer åt näsan så när du tar bort den så har du en droppandes kran hehe näsan rinner i minst 2-3 min efter hehe" så på någon sätt så glömmer man gärna denna.Tänkte jag skulle fråga sedan om jag får ta kort på basängen och på våran lokal och där vi har gått i trappor samt de rum vi vilar i och leker och busar m.m
Men jag vill fråga först iannan jag tar med mig kameran.
i alla fall i dag så var det just tarppor som ni säkert har listat ut där efter fick jag gå på ett gå band i 20 min 2,3 km och sedan vila i 10 mi öka till 2,5 km i 20 min där efter dricka rums varmt vatten och sitta i 20 min och bara lysna på relax musik. där efter så gick vi till
en annan sal där vi lekte med typ gummi snöre fast dom var c:a 20 cm breda mycket bra grej. Något som jag ska se om jag kan hitta att köpa ut för det hjälper otroligt mycket.
Nu är det ju som så att viblir ju inte svettiga men andfådda och lite blåa i ansiktet men det är en kul grej man får röra på sig i grupp.
Vilket är väldigt nyttigt och viktigt att ha andra att titta på som gör samma saker som du. Att gå på ett riktigt gym skulle inte fungera alls för då skulle man direkt känna si utan för för den farten som dom har det kan inte vi hålla alls utan detta är lungt och fint. Varje 20 min tas det blod tryck, kollar syre sättningen och tar pulsen på alla oss så det blir ju ett antal gånger med tank på att vi kommer dit 0830 och då börjar man med att ta allt detta sedan blir det var 20 min så dom är mellan 2 -3 skötersker som är med oss fram tilll 1215 som vi sluta i dag så är det alla dagar . Men för oss som har just alfa 1 och som är så långt fram gående i sjukdomen att man måste få antirypsin droppet ja för oss är detta väldigt jobbigt jag sover som gris efter att jag varit där.
i morgon är det antitrypsin dagen men den skriver jag om i morgon.
Det är bara jag i denna grupp som får dropp så jag är sämst a de alla om man ska se i genom sjukdomen. Fast vi har tre andra som klagar dom får ont av att gå på bandet, dom ont när dom ska cyckla dom vill inte eller orkar inte gå eller cyckla de 20 min vist det är jätte jobbigt hehe. jag hänger över gå bandet de 5 sissta minuterna eller som när jag höjer då hänger jag när det är 8 min kvar. Men det måse ju göra lite ont och kännas annars så kan det ju inte göra någon verkan. Så sjköterskorna har ganska roligt åt mig samtidigt som de tycker att det är bra att jag kämpar på så mycket för jag ger ju lite till de andra så de kan kämpa på oxå ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar