Populära inlägg

fredag 23 april 2010

Lille 2010-04-20 Hôpital Albert Calmette



Så där jag äntligen tisdag och jag är plats på Hôpital Albert Calmette för dessa prov tagningar som jag måste göra inför transplantationen.
Vi steg upp klockan 0430 för att åka till Lille´s Hôpital Albert Calmette.VI ska vara på plats kl.0700 på sjukhuset.
Så när vi komm fram fick vi ett rum direkt och till min lättnad så var det ett ensam rum. Vilket jag tycker är väldigt skönt för då kan Jean-Claude vara med mig hela tiden.
Det första vi fick göra var att gå till Rtg för att jag skulle ta Rtg på hjärta och lungor .
Där efter så fick jag åka ambulans till ett annat sjukhus för där skulle jag göra typ scaner med kontrast men fick en mask över näsa och mun och där gav dom mig en slags gas som hete krypton ” gör att bliden blir blå eller röd på vissa ställen.
Åkte till baka med Abulans transporten till Hôpital Albert Calmette . Direkt när vi kom fram till mitt rum så skulle vi vidare till ett test där jag då skulle cyckla samtidigt som jag hadde en mask för näsan och mun. Det var fruktans värt jobbigt att cyckla med detta för jag tyckte jag inte fick till räkligt med luft alls. Samtidigt såtog en läkare blod gas på mig 2 gånger under tiden ”och jag måste nog säga att det är det värsta hittils när dom måste ta blod gas det gör jätte ont samt att det svider som bara den”
Klockan är nu c:a 1100 på morgonen jag jag tycker vi hunnit med ganska så mycket sedan vi komm hit. När nu detta test vart klart så skulle jag på ett ytterligare test fast på samma plan. Detta test var ett ut och in andnings test och det är väldigt jobbigt att ta jag inte får ha syr gasen till hjälp utan ska sköta detta själv med min egen kapasitet som jag har hua ligen . Men jag klara av detta oxå gjorde så bra i från mig att jag slapp att göra om det som många andra får göra.
Komm till baka till min avdelning runt runt 1300 tiden för att få stans chock det var middag . M.M midagen bestod i klippt band spagetti och kyckling med någon konstig brun sås till. Tror att dom hadde tappat salt karet i matten för det var så salt så salt.
Så jag hoppa kycklingen faktiskt för den var inte god alls dels så var den i denna konstiga sås.
Så det blev ungefär 2 dl klip band spagetti som jag fick i mig till detta så fick man 2 skivor vitt bröd men inget smör till så det åt jag inget av, till efterrätt så fick man 1 st apelsin och en typ yogourt liknade fast i choklad mouse form densåg inte alls god ut så jag tog min egen som jag hadde med mig aktiva med vanlij.
Jean-Claude gick i väg för att in handla en halv penrich med pomme och korv och med en burk med majonäs till detta så inte gått ut alls det kan jag värkligen lova men men jc gilla de så det var ju bra . kaffet fick jag ungefär c:a 1.5 timme efter maten. Nja dom var väll inte så jätte glada över mig när dom hämta brickan men vad skulle jag göra jag kan inte äta kyckling med sås som bara riner över allt.
Klockan 14:45 så kom dom för att ge mig antritrypsin hehe dom hadde bara antitrypsin i flaskor så jag fick 5 flaskor av 1 g i varje hehe hon fick springa som en galning för var 10 min ut så var man tyvungen att byta flaska hihi.
Kostnaden av detta medel ligger här nere på 500 € på 3,6 gram så det är ju väldigt dyrt medel och jag ligger på 5 gram så mitt dropp ligger på runt 646€ varje gång och då är det bara medlet då är inte kanly eller sköterskan in räknad.
Jean-Claude har varit och betalat för han själv så han kan få vara här med mig under denna tid priset han fick betala var 32€ och då var det 2 middagar 3 frukost 3 luch och kaffe samt tv för detta pris så det var inte så dyrt som jag trodde . Så till natten ska jag ha syr Gas mätare hela natten för att se om jag inte ska börja använda syr gas på nätterna oxå vilket jag hoppas jag sliper.
Men nu är jag färdig för i dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar