Populära inlägg

onsdag 21 oktober 2009

Antitrypsin dropet

Jag är nu inne på andra vecka av detta drop som jag får här nere i Frankrike vad fnns det att läsa om detta dropp inte mycket alls har inte funnit någon om skrivit om att få detta dropp.
Jqg började med detta dropp förra tisdagen det gick väll bra i början men senare under eftermidgaen så började en krypande känsla av att jag hadde ont i benen i alla min ben som jag har i kroppen mycket konstig känsla. Har försökt att läsa om det men hittar inget som man kan läsa om vad det kan ge för bi verkningar, nu i går så fick jag den andra om gången, efter c:a 30 min så fick jag en blixtrande huvud verk i bak huvudet. Jag frågade min läkare här ner om just biverkningar och hur det kom sig att jag hadde en känsla av att jag har ont inuti i mina ben .
Han sa då att detta kna tydligen förekomma men är ganska ovanligt saken hör till den att det är inte många patienter som har fått just detta dropp så det är vist inte så utvcklat ännu. Jag blir i alla fall välldig dålig av droppet efter åt jag får fråssa och har fruktans värt ont i kroppen. Han förklarde oxå som såatt eftersom det är en slags plasma som man sprutar in i blodomloppet så går det ju över allt i blodet så allt kan tydligen vara möjligt. Läste at i Sverige så är det ett få tal som har fått detta dropp. Detta dropp ska ju ge antitrypsin som jag inte har längre utan jag står helt utan så ett måste för att över leva är just detta dropp för at sedan kunna få nya lungor. Då ställer jag mig den frågan varför görs det så lite i Sverige för oss c:a 5000 svenskar som lider av svår alfa 1 och varför tar sig Frankrike om just dessa fallen jag är inte ens en medborgare i Frankrike utan har kvar mitt med borgar skap i SVerige men vad gör dom inget utan väntar tydligen tills man ska dö helt enkelt eller hamna under respiratorn.
I alla fall så känner jag mig lycklig lottad som nu har denna möjlighet att få nya lungor trots att det gör fruktans värt ont efter de få gånger jag fått droppet och ska nu ha dett varje tisdag för midag fram till en transplantation. Även om det är en ren pina önskar inte ens min värsta fiende denna behandling men jag står ut trots smärtan i benen och i bak huvudet.
I dag känns det lite lättare men haf fruktans värt ont i min arm då en sköterska satte droppet fel så det gick ut i kroppen i stället för i blodet och det gjorde fruktans värt ont jag ville hälst krypa ur mitt skinn för det var som miljoner med nålar som satt i skinnet. fick ett alkhol bandage om hela armen för den var knall röd och ömade regält. efte ett par timmar så blev det så pass kallt att ha den så ja var tvungen att ta av mig bandaget o då var armen ljus blå av köld.
Men hucudverken sitter i så jag orkar inte röra på mig så mycket dagen efter.
Men hoppas att nästa tisdag så ska väll kroppen ha börjat att lära sig att jag får detta antitrypsin dropp i form av plasma jag hoppas på en bättre reation av kroppen så fort den vant sig .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar