Populära inlägg

tisdag 4 mars 2014

2014-03-04 Tisdag

Hej hop hör har det hänt en hel del sedan sist.
Först ut är att mitt socker har kronglat så pass mycket att jag fick ta hjälp av min älskade far i gen. Det är jätte skönt att han fins dör fast samtidigt ledsen över att även han är diabetiker som han nu haft i ca 50 år så han kan den biten. Han har läst gått på föredrag mm så han är mer duktigare än de läkare vi har här nere. Eftersom jag får ordning på sockret efter att ha daglig kontakt med far min och han ger mig information om hur ja kan göra och hur jag kan lära känna min kropp.
Det andra  är att jag har åkt på urinvägsinflamation en kraftig sådan. Åkte till närhälsan för att lämna in morgon urin i går och fick positivt så det blev pencelin.
Läkaren sa till sköterskan att ringa till lungtemet för att få info om vilken pencelin jag får äta och som även gifter sig med dom andra.
Sköterskan skriver på en lapp om den ja INTE ska äta vilket då läkaren tror att det är den ja ska ha han skriver ut och ja hämtar börjar min behandling på en gång . Sköterskan ringer mig vid ca 13:30 och talar om att jag fått fel medecin att läkaren inte förstått att det var den medicinen jag inte skulle ha.
Sköterskan är VÄL medveten om att denna läkare har lite svårt med språket och man måste se till att läkaren verkligen har förstått . Sedan måste man förklara på ett sådant sätt att den andra förstår.
Vist så kontakta hon mig och bad om ursäkt att det blivit fel pga av att läkaren inte läste rätt men i detta fall så är det som ja ser det 75% hänger det på henne och resten på läkaren och dennes chef. Detta kunde ha slutat riktigt illa om det nu gick åt det hållet. Men det gjorde det inte denna gång . Men jag vill på peka bara att det blir mer o mer fel inom vårdcentraler, närhälsan och vad alla nu heter. Det måste till en förändring snart inom vården .
Ex jag skulle aldrig låta mina nära o kära som är till åren eller inte är så starka att dom kan prata i myndighets röst eller vet vad man har rätt till gå ensamma till dessa områden
Denna sköterskan har jag inget förtroende för längre har haft med henne att göra förut.
Som sjuk så får man verkligen tala i myndig röst till dessa sköterskor som sitter i telefon och tar emot och då ska ge tider till pat.
Många gånger så får ja tala om att hon SKA Ge mig en tid i dag för det är nu ja behöver o inte sen annan dag eller vecka. Eller att mina mediciner är slut så jag måste ha mer och då ska denna alltid sätta sig på tvären om att det går inte pga blabla. Inte så konstigt att det blir så fruktans värt mycket fel inom vården .
Att jag sedan bör ha en och samma läkare är oxo väldigt svårt att förstå för vissa sköterskor .
Det måste nog till en enorm förändring inom när hälsan och att det måste till mer info om hur viktigt det är att ha ett par akuta tider . Speciellt när man vet vilka pat man har inom sitt distrikt man är väl medveten om vilka som har det o det och då menar jag inte typ vanliga sjukdomar utan som ja ex transplanterade pat.
Men blir det en gång till så MÅSTE jag göra en anmälan till lexa om försummelse och dålig kommunikation inom när hälsan för nu börjar det bli så mycket fel att min ena hands fingrar inte röker till längre och då är det fel och kan bli  väldigt farlig ut gång det kan ju bli en dödlig utgång en gång om ingen reagerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar