Populära inlägg

lördag 8 januari 2011

2011/01/08 langt klago brev

ja det var ett tag sedan som jag skrev har. Men min kansla for att skriva har inte inbefinit sig riktigt moste jag erkanna .
Dels for att jag kanner att det kanns som om jag borjar att ga in i en vagg.
Mycket konstig kansla moste jag saga for jag vet oxo hur det kanns jag har gatt in i vaggen ett upprepade ganger p.g.a att jag jobbat for mycket.
Men denna gang sa ar det helt annerlunda for jag har ju inte jobbat alls jag sitter pa mitt feta arsle och bara gor nagot med mina hander jag gar inte ut jag gor inga ovningar utan mest sitter jag pa framvill och planerar eller bygger eller sa sitter jag i en fotolj och laser.

Men sedan ett par dagar tillbaka har jag tappat tron lite pa ganska mycket jag grater ofta, och bade herr ont och fru illamoende befiner sig nu ganbska ofta hos mig.

Jag kanner mig nerd stamd och trasig, min kropp fungerar inte alls langre utan den gor lite som den skalv behagar. ex jag kan helt plotsligt fa en kaskad av nasblod eller vara tvungen att sitta pa toaletten en langre tid da det bara rinner av mig.

Jag har tappat mat lusten helt och hallet jag ater nu mer bara 1 gang per dag och da ater jag mitt pa dagen och det brukar till 99% bli mannagryns valling sa jag atminstande far i mig mjolk produkter annars blir det bara the och macka;
dricker vatten gor jag enormt mycket i gen jag torstar som en gris. kan vakna upp till 4 ganger per natt bara for att dricka vatten.

Min hemlangtan borjar givet viss oxo bli stor da jag inte varit hemma sedan 2009 pa hosten i september sa det ar lange sedan ja var hemma;

Jag vet att jag inte kan eller far aka hemm eller vist far jag men da vet jag att jag dor inom 5 manader for da orkar inte min kropp langre utan syrgas och dom inhalationer jag har nu har nere som jag inte far i SV.

Och allt jag gor har nere kanns lite som moment nr. 22 jag gar runt i ett ekorre hjul jag kommer ingen stans.

Det enda som hander ar att jag blir samre o orkar inte mycket alls langre det enda jag ser pa dagarna ar genom fonstret ut,

Vist jag ska vall inte klaga jag har ju havs utsikt och mina illrar men det ar vad jag har har nere. Mina under bara barn, vanner finns ju i SV vist jag har ett fa tal har nere men det blir inte pa samma satt.
Jean-Claude ar nu mer laaaangt bort fran mig han har blivit liv radd pa grund av min hud farg den ar ju nu mer gra /bla och jag somnar inanna han kommer hemm och jag vaknar mycket tidigare an han sa jag ater alltd skalv nu mer vilket inte ar roligt alls dels nar man vet att man ar 2 i gentligen.

Men det kans som att jag moste bara han oxo samtidigt som jag ska bara mig skalv. Han vagrar att prata om sjukdomen da han ar liv radd for den.

Vilket resolterar i att jag standigt ar trott och iriterad for ingen att prata med skulle jag borja prata sa blir allt bara fel; Allt jag sager ar helt fel sa det ar bast att jag haller tjaften totalt;

Ja jag ar skalvisk nu for jag har ju mina underbara vanner och barn att prata med det ar inte det men just att kuinna ta en kopp kaffe eller satta sig i bilen och aka till nagon for att bara ta sig en fika det saknar jag enormt mycket.

Jag har ju sagt ja en gang till att lata frankirke ta over for det skulle ga fortare enligt han men men det gar vaaaaaaaldigt laaangsamt tycker jag sa finns det ju inegn atervando langre for jag har gjort alla tesetr mm har nere vilket absolut inte ar samma tester som hamma sa skulle jag aka hem nu sa skulle jag fa borja pa ruta 1 i gen och det hinner jag nog inte for jag har ju fragat om syrgas inann nar jag var hemma men fick svaret nej och att i sa fall moste jag laggas in och vara pa sjukan.

Nu ar jag i alla fall hemma med syrgasen fast jag ar ju anda inte hemma inte i SV i alla fall dar jag kan lyfta luren och saga till min son eller dottrar att mor bakat en kaka kommer ni och fikar.

Denna kanslan blir sa stark att jag vet inte riktigt hur jag ska bahandla den annu for den har infunnit sig nu i ett par dagar och blivit jatte stark pa noll tid sa jag har jatte svart att jobba med det for det ar for nytt for mig.

Jag far 5 enheter antitrypsin varje mandag och aven detta far jag inte behalla lngre utan det forsvinner ut redan pa tisdagen dagen efter sa har jag bara 4 kvar sa ni kan sakert skalva rakna ut eftersom jag far det 1 gang var 7 dag.

Sa fran och med nasta vecka sa hojs det till 6.5 enheter pa 25 min vilket oxo innebar att bade her ont och fru illamaende och alla barn mm kommer att inbefinna sig mycket langre tid an forut.

Jo da jag vet att man inte ska tanka sa men men som sagt javligt latt att inte lata bli nar jag allt for ofta moste stanna pa vagen efterat for att oppna bil dorren och spy och sedan ha kramper i magen sa jag moste forsoka att stalla mig sa rak som mojligt for att det ska slapa.

Jag har skert sagt det forut men jag skriver det i gen jag onskar inte ens min varsta fiende att fa denna sjukdom for den slar alla rekord.

Jag har haft njursten och galsten nar jag var gravid med min alsta dotter och da tyckte jag att det var bedrovligt och det varsta jag varit med om men denna javla helevetes sjukdomen den tar over totalt vad jag varit med om bade psyksit och fysiskt.

For man ar helt och hallet last man sitter i ett skruv stad till denna sjukdom tills man far nya lungor.

Men samtidigt sa vet jag ju att det ar oxo ett pris att betala for de alla ganger jag mishandlat min kropp inte tagit min krops varningar pa alvar utan forsatt att jobba tagit tabletter i stallet for att ga ner i varv mm akt i vag och jobbat trots feber forkyld mm ja listan kan bli ordentligt lang som man borde;

Men man far ju inte haller glomma att denna sjukdom ar gentisk oxo sa det finns ju inte mycket du kan gora alla tror att bara man inte hadde rokat sa hadde den inte utlost sig men sa ar inte.
Utan det finns dom som har den och alldrig tagit ett bloss eller alkohol sa man kan inte saga att det beror pa rokning haller utan snarae tvart om tror jag .

Man mishandlar skalv sin kropp for man vill inte lysna pa den utan man vill vara frisk vilket ar helt naturligt men da moste man rakna med att man kan fa koma att betala ett hogt pris om man inte lar sig att lysna till sin egen kropps reaktion.

Jag tycker det skulle vara obleratoriskt att sa som SV; matte ; engelska; i grund skolan att man aven hadde hur man lar kanna sin kropp.

For i dags laget nar det galler att jobba som bara den ocvh ge allt till jobbet annars kanske du far avga da ar det bra att ha lart sig hurr sin kropp fungerar och vilka varnings signalar man ska ta pa alvar och da varva ner i stallet for jaga runt som en skollad ratta pa jobbet och hemmet.

Det finns ingen som tackar dig for vad du gjort vare sig pa jobb eller hemmet utan du far betala ett hogt pris om man har otur att hamna under sjukdomens klor oavset man vill eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar